آخرین بروز رسانی: ۲۰ام مرداد, ۱۳۹۷

کسب و کار از طریق شبکه های اجتماعی

کسب و کار از طریق شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی […]

کسب و کار از طریق شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارهای امروزه به امری حیاتی تبدیل شده است.

طبق نتیجه تحقیق موسسه بی آی اینتلیجنس «میزان فروش و درآمدهای اینترنتی از طریق شبکه های اجتماعی سه برابر بیشتر از فروش کل تجارت الکترونیکی جهانی است.»

بازاریابی دیجیتال شامل بخش‌های متنوعی برای افزایش علاقه‌ی مخاطب به برند، جذب مخاطب بیشتر و در نهایت افزایش فروش کسب‌وکار خواهند شد.  وظیفه‌ی اصلی مدیران، درک روند و فرآیندهای هر یک از این اجزاء و چگونگی دریافت بهترین نتیجه از هر یک از آنها است.

شبکه‌های اجتماعی یا به بیان بهتر رسانه‌های اجتماعی امروز به بخشی حیاتی از بازاریابی دیجیتال تبدیل شده‌اند. این ابزارها مزایای زیادی برای جذب مخاطب دارند. دلیل اهمیت این شبکه‌ها در قدم اول، فعالیت بالای مخاطبان همه‌ی کسب‌وکارها در آنها است. لذا آنها تمایل دارند تا محتوای منتشر شده توسط برندها را مشاهده کنند و بیش از محتوای تبلیغاتی به آن اهمیت می‌دهند.

دلیل بعدی، مقرون به صرفه بودن این نوع بازاریابی دیجیتالی است. کسب‌وکارهای جدید که قصد دارند با کمترین بودجه، بهترین نتیجه را به دست بیاورند از طریق رسانه‌های اجتماعی این هدف می رسند. همچنین تولید لید و نرخ تبدیل مخاطب به مشتری نیز در این کانال‌ها بیش از  وبسایت و ایمیل می باشد.

شبکه های اجتماعی

در مدیریت شبکه های اجتماعی فرآیند نوع محتوا و زمان‌بندی انتشار آن فاکتورهای اصلی مدیریت رسانه‌ها هستند.

هرچند ارسال محتوا نقشی اساسی دارد، اما مدیریت رسانه‌ای موارد دیگری همچون افزایش دسترسی به برند، جذب مخاطب را نیز شامل می‌شود. در ارتباط با این موارد، وظایف اصلی در مدیریت رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر،فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین عبارتند از:

انتخاب بهترین رسانه‌ اجتماعی

ابتدا باید بهترین شبکه‌ی اجتماعی برای فعالیت کسب‌وکار را انتخاب کنید. در ادامه مطالب به معرفی کلی شبکه‌های اجتماعی، نوع محتوای آنها و مزایای هر یک برای کسب‌وکارها می‌پردازیم:

اینستاگرام: اینستاگرام در سال‌های اخیر محبوبیت بالایی نزد کاربران ایرانی به دست آورده است. علاوه بر این آمار کاربران این شبکه‌ی اجتماعی تصویر محور در جهان نیز روز به روز در حال افزایش است. از لحاظ مخاطب نیز عمده‌ی کاربران این شبکه‌ی اجتماعی جوانان هستند و زنان بیش از مردان در آن فعالیت می‌کنند. اینستاگرام برای کسب‌وکارهایی با محتوای بصری زیادی اعم از عکس و ویدیو در زمینه‌ی مد، سبک زندگی، هنر و صنایع بصری بهترین انتخاب است.

 

فیسبوک: این شبکه‌ی اجتماعی با بیش از ۲ میلیارد کاربر ماهانه با تنوع جنسیتی در گستره‌ی عظیمی از انواع علاقه‌مندی‌ها را شامل می‌شود. با وجود محدودیت‌های این شبکه‌ی اجتماعی در ایران و همچنین کاهش علاقه‌مندی به آن در سال‌های گذشته، فیسبوک هنوز منبعی مناسب برای کسب‌وکارهایی با هدف جهانی می باشد.

 

Facebook

توییتر: توییتر بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه در سرتاسر جهان دارد و برای انتشار خبرها و پیگیری ترندها مفید است. این پلتفرم برای کسب‌وکارهای علاقه‌مند به بحث‌های روز صنعت مناسب است. علاوه بر آن می‌توان از توییتر برای اشتراک اخبار و محتوای جدید مرتبط با کسب‌وکار با مخاطبان استفاده کرده و آنها را به برند علاقه‌مند کرد.

 

 

لینکدین: بهترین انتخاب برای سازمان‌هایی با روش کاری B2B در نظر گرفت. با استفاده از لینکدین می‌توانید افراد را بر اساس نوع کسب‌وکارشان، صنعت یا عنوان شغلی جستجو کرده، محتوا به اشتراک گذاشت و با آنها ارتباط برقرار کرد.

 

linkedin

 

یوتیوب:  یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ جهان است و می‌توان با انتشار محتوا در آن، امید زیادی به دیده شدن توسط مخاطبان مختلف و جذب علاقه‌مندی آنها داشت. یوتیوب که مدل ایرانی آن آپارات بهترین مکان برای به اشتراک‌گذاری محتوای ویدیویی است. این شبکه میزبان نامحدود برای ویدیوهای شما است و در نهایت می‌توانید حداکثر استفاده را از قدرت محتوای ویدیویی داشته باشید.

 

تعیین رویکرد رسانه‌های اجتماعی

تعیین رویکرد برای حضور در شبکه‌های اجتماعی، بخش مهمی در حصول کارایی کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی در شبکه‌ها است. بعد از انتخاب شبکه مناسب فعالیت کسب‌وکار، باید زمان‌بندی و برنامه‌ریزی برای انتشار و تعیین نوع محتوای مخصوص کسب‌وکار خود را انجام دهید. ابتدا  شناخت مخاطبان و محتوای مورد علاقه‌ی آنها است.

مدیریت شبکه‌های اجتماعی دو فاکتور اصلی جذب و پاسخ باید به خوبی روشن شوند.

برنامه‌ریزی زمانی انتشار محتوا

ثبات در انتشار محتوا کلید اصلی موفقیت و جذب مخاطب دائمی است.

اگر می‌‌خواهید علاقه‌مندی کاربران و افزایش فالورهای شما پایدار باشد، باید ثبات در انتشار محتوای باکیفیت را اصل اساسی فعالیت خود بدانید. به همین منظور باید یک برنامه‌ریزی جامع داشته باشید تا زمان انتشار، نحوه‌ی ارسال، نوع محتوا و شبکه‌ی مورد نظر اجتماعی را با جزئیات کامل مشخص کنید.

 

social media

 

پاسخ دادن به کاربران علاقه مند

پاسخ دادن به  افرادی که در صفحات شما نظر یادداشت می‌کنند، بخش مهمی از موفقیت در این رسانه‌ها است. پاسخ برندها اغلب به‌صورت عمومی منتشر می‌شود. وقتی فردی در یکی از کانال‌های شما نظری یادداشت می‌کند، یعنی فرصتی جدید برای جذب مخاطب جدید و همچنین نشان دادن اهمیت مخاطب در برندتان به دست آورده‌اید. لذا چک کردن مداوم کامنت‌ها یکی از برنامه‌های اصلی مدیریت رسانه‌ها است.

جستجو و همکاری با دیگر کاربران

همکاری و دوستی با کاربران شبکه‌های اجتماعی، مهم تر از پاسخ دادن به کامنت‌های آنها است. جستجو و پیدا کردن فرصت‌های جدید در میان کاربران و شروع مکالمه و ارتباط مستمر با آنها است. این افراد جامعه‌ی مخاطبان بزرگی داشته و می‌توانند با انتشار محتوای شما، بخش زیادی از آنها را به برند شما علاقه‌مند کنند.

کمپین‌های تبلیغاتی در رسانه‌های اجتماعی

اجرای کمپین‌های تبلیغاتی هدف‌مند در شبکه‌ها بسیار سودمند است. انتشار محتوای اختصاصی برای جذب مخاطب بیشتر و اضافه کردن تبلیغات و انتشار محتوا در شبکه‌های دیگر، مکمل هم خواهد بود. شاید مخاطبان نامی از شرکت شما نشنیده باشند. اما نمایش یک تبلیغ مرتبط با فعالیت‌ها و علاقه‌مندی‌های گذشته، آنها را با برند شما آشنا می کند.

مدیریت مسابقات و جشنواره‌ها

مسابقه و جشنواره، درگیری کاربران را با برند بیشتر می‌کند. برای اجرای این برنامه‌ها نیز نیاز به فعالیت خاصی نیست. می‌توان با انتشار محتوایی ساده و درخواست از مخاطبان برای نظر دادن، فعالیت آنها را افزایش داد. برای اجرای مسابقات حرفه‌ای‌تر و اهدای جوایز نیز مراحلی همچون مشخص کردن قوانین، انتخاب برنده، اجرای مراسم اهدای جایزه و انتشار محتوای آن را باید در نظر داشته باشید.

نظارت و بررسی عملکرد

این نظارت تنها راه برای اندازه‌گیری میزان موفقیت کمپین‌ها، محتوای منتشر شده، مسابقات و دیگر فاکتورهای شبکه‌های اجتماعی است. با این نظارت می‌توان نرخ بازگشت سرمایه در این بخش را مشخص کرد و نسبت به اصلاح یا تغییر موارد مورد نیاز اقدام نمود.

ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی

مدیران شرکت‌های استارتاپی می‌توانند از برخی ابزارها برای سرعت بخشیدن و تسهیل مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنند. همچنین بسیاری از ابزارها به منظور آنالیز، مشاهده و اعلان وضعیت شرکت در شبکه‌های اجتماعی طراحی شده‌اند که استفاده از آنها فواید زیادی برای شرکت‌ها خواهد داشت.

Google Analytics / گوگل آنالیتکساز مشهورترین ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی عبارتند از:

HootSuite , Hubspot , MeetEdgar , TweetDeck , IFTTT , Buffer , Sprout Social , Google Analytics, SocialFlow , Iconosquare , Sprinklr , KnowEm

نکته‌ی مهم این که در استفاده از این ابزارها و شبکه های اجتماعی زیاده‌روی نکنید. پیش از اهدای دسترسی به هر کدام، قوانین حریم خصوصی، سطح دسترسی و نحوه‌ی تعامل آنها را با دقت مطالعه کنید. بهترین راهکار در این زمینه استفاده از تنها یک ابزار است که اعتبار و قدمت مناسبی نیز داشته باشد.

استفاده از ابزارهای جمع‌آوری لایک و فالور نیز برای برندها پیشنهاد نمی‌شود. چرا که شبکه‌های اجتماعی در حال هوشمندتر شدن و حذف حساب‌های تقلبی هستند. در نتیجه با حذف فالورها و لایک‌های تقلبی اعتبار شما زیر سوال خواهد رفت. همچنین کاربران نیز باهوش هستند  و متوجه استراتژی سیاه شبکه‌های اجتماعی خواهند شد.