آخرین بروز رسانی: ۲۷ام شهریور, ۱۳۹۷

اصطلاحات مهم در پرینتر

اصطلاحات مهم در پرینتر   پردازنده و حافظه در پرینتر […]

اصطلاحات مهم در پرینتر

 

پردازنده و حافظه در پرینتر

پرینترها برای پردازش عملیات چاپ، از پردازنده استفاده می‌کنند و از حافظه برای افزایش سرعت چاپ بهره می‌برند.

پردازنده و حافظه تفاوت اصلی بین پرینترهای لیزری و جوهری هستند. این دو دسته بر اساس پردازنده و حافظه با یکدیگر مقایسه می گردند. پرینترهای جوهری پرینترهای خطی و پرینترهای لیزری پرینترهای صفحه ای هستند.

برای پرینترهای خطی، کامپیوتر صفحه را در حافظه خود قرار می‌دهد و آن را در بسته‌های کوچک روانه پرینتر می‌کند. این بدان معناست که در پرینترهای جوهری عموماً سرعت پردازنده و یا میزان حافظه اهمیتی ندارد.

از طرف دیگر پرینترهای صفحه‌ای، نیاز دارند تا تمامی صفحه را در حافظه خود قرار دهند. بنابراین این نوع از پرینترها می‌توانند تمامی صفحه را به یک باره در خود ذخیره و چاپ کنند. این بدان معناست که هر چه حافظه پرینتر بیشتر باشد، پرینتر می‌تواند صفحات بیشتری را چاپ کند. با اینکه عموماً برای کارهای عادی مانند چاپ فایل‌های متنی به حافظه زیادی احتیاج ندارند ولی اگر بخواهید عکس‌های بزرگ یا فایل‌های گرافیکی بزرگ را چاپ کنید (به خصوص با رزولوشن بالا) حافظه بیشتر در سرعت چاپ تاثیر قابل توجهی می گذارد.

 

 

ویژگی های کاغذ

ویژگی‌های کاغذ به کلیه مواردی که مربوط به کاغذی که عملیات چاپ روی آن انجام می شود (مانند ضخامت و اندازه) اتلاق می شود.

ویژگی های کاغذ یک پرینتر، شامل هر چیزی در خصوص اندازه و ضخامت انواع مختلف کاغذ که در سینی ورودی و خروجی پرینتر قرار می‌گیرد، است. عموماً تمامی پرینترهای جوهری و پرینترهای لیزری شخصی بر روی کاغذهای استاندارد (کاغذ نامه و اندازه های استاندارد و پاکت نامه) پرینت می‌گیرند و سینی ورودی و خروجی آنها دارای حداقل ۱۰۰ برگ ظرفیت هستند، البته به جز مدل‌های قابل حمل که دارای ظرفیت کمتری هستند.

 

 

اتصالات پرینتر

اتصالات به معنای درگاه‌ها و سیستم‌هایی است که پرینتر به وسیله آن می‌تواند با سایر دستگاه‌ها ارتباط برقرار کند.

USB (Universal Serial Bus) در واقع یک اتصال عمومی است و تمامی پرینترهای کانن دارای درگاه USB 2.0 هستند. پرینترهایی که تحت یک گروه کاری فعالیت می‌کنند نیز، از پرینت تحت شبکه با استفاده از کابل Ethernet با اتصال RJ-45پشتیبانی می‌کنند.

با توجه به افزایش داده‌هایی که برای چاپ به پرینتر ارسال می‌شود دیگر نمی‌توان از سیستم سنتی درگاه‌های سیمی استفاده کرد و شرکت‌هایی مانند گوگل و اچ پی به سوی چاپ در سیستم‌های ابری روی آورده‌اند. این روش ایجاد کپی‌های مختلفی از اسناد، وب سایت‌ها و مقالات را بدون نیاز به یک پرینتر قابل حمل برآورده می‌سازد.

سرویسی مانند Google Cloud Print به صورت موقت میزبان فایل‌هایی است که شما در سرور خود برای چاپ ارسال می‎کنید و سپس این اسناد از طریق سرویس ابری گوگل به پرینتر شما فرستاده می‌شود. شرکت اچ پی نیز پرینت از طریق ایمیل را به پرینترهای خود اضافه کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد تا هر فایل یا عکسی را فقط با پیوست کردن آن به ایمیل و ارسال به یک آدرس ایمیل که در پرینتر تعریف شده است چاپ کنند.

 

سرعت چاپ پرینتر

سرعت چاپ تعیین کننده تعداد صفحاتی است که در یک دقیقه پرینتر چاپ می‌کند.

شرکت‌های مختلف، برای تست سرعت چاپ از متن‌های ساده با پایین‌ترین کیفیت بر روی کاغذ ساده استفاده می‌کنند. بر اساس تجربیات می‌توان انتظار داشت، نیمی از سرعت گفته شده توسط شرکت سازنده پرینتر را مشاهده کرد.

 

بررسی اصطلاحات IPM , CPM , PPM

 

در سال‌های اخیر سازمان استاندارد جهانی (ISO) یک سری استانداردها و معیارها برای اندازه گیری و گزارش سرعت چاپ تنظیم کرده است. اندازه و نوع اسنادی که چاپ می‌گردد در سرعت چاپ موثر است.

اگر شما یک فایل PDF بزرگ را بخواهید با پرینتر چاپ کنید، پرینتر نیاز دارد که فعالیت‌های زیادی را در پشت صحنه انجام دهد. اگر فایل شامل رنگ‌های فراوانی باشد و یا عکس باشد فرآیند چاپ کندتر هم می‌شود. از طرف دیگر، اگر شما اسناد متنی سیاه و سفید را بخواهید چاپ کنید سرعت چاپ به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد.

 

رزولوشن پرینتر

رزولوشن (Resolution) به تعداد نقاط در هر اینچ چاپ اشاره می‌کند که در کیفیت چاپ موثر است.

یکی از مهمترین مشخصه‌های فنی پرینترها رزولوشن چاپ آنها است که به تعداد نقاط در هر اینچ (dpi) که چاپ می‌گردد، اشاره می‌کند. برای مثال یک پرینتر لیزری با رزولوشن ۶۰۰ در ۶۰۰ نقطه در اینچ دارای ۶۰۰ نقطه در هر اینچ مربع در هر دو جهت افقی و عمودی است.

 

DPI و PPI چیست؟

 

 

در پرینترها رزولوشن‌های متفاوتی وجود دارد و این به دلیل تعداد ثابت هد پرینت و چگالی نازِلی است که رزولوشن افقی را برآورد می‌کند. رزولوشن عمودی به وسیله افزایشی که مکانیزم کشیدن کاغذ با خود دارد برآورد می‌شود.

بر اساس مفهوم رزولوشن، می‌توان اندازه قطره رنگ را تعریف کرد که بر اساس واحد پیکولیتر اندازه گیری می‌شود. قطرات کوچکتر – ۲ پیکولیتر یا کمتر- به هد چاپ اجازه می‌دهند تا کنترل بهتری بر روی نقطه قرارگیری قطره به خصوص در رزولوشن های بالا داشته باشد.

اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که بالا بودن رزولوشن همیشه به معنای کیفیت بالاتر نیست و رزولوشن هنوز موانعی را همراه دارد که در کیفیت متن و عکس به خصوص در انواع خاصی از کاغذها موثر است.

شما می‌توانید با رزولوشن ۶۰۰dpi یک متن خوب را ایجاد کنید. این رزولوشن پایینترین مقداری است که در پرینترهای مدرن امروزی وجود دارد. اگر می‌خواهید که یک متن یا عکس با کیفیت بالا را چاپ کنید، باید پرینتری با رزولوشن ۱۲۰۰dpi را خریداری کنید.

برای بیشتر عکس‌ها، رزولوشن ۶۰۰dpi کفایت می‌کند و ممکن است در مقایسه با رزولوشن ۱۲۰۰dpi تفاوتی را احساس نکنید. اما به این نکته توجه داشته باشید که کاغذی که برای چاپ استفاده می‌کنید در کیفیت چاپ بسیار تاثیر دارد. برای مثال، چاپ بر روی کاغذهای معمولی که عموماً برای چاپ روزمره استفاده می‌کنیم، باعث می‌شود که جوهر بر روی کاغذ چکه کند و عملاً هدف اصلی رزولوشن بالاتر با شکست مواجه می گردد ولی از طرف دیگر و برای کاغذهای پوشش دار با کیفیت شکل و اندازه جوهر حفظ می گردد.

منبع: cnet.com