آخرین بروز رسانی: ۲۲ام شهریور, ۱۳۹۷

کاربرد رنگ RGB و CMYK در پرینتر

کاربرد رنگ RGB و CMYK در پرینتر   CMYK چیست؟ […]

کاربرد رنگ RGB و CMYK در پرینتر

 

CMYK چیست؟

رنگ‌بندی CMYK که به آن مُد چهاررنگ نیز می گویند. از مخفف حروف چهار رنگ اصلی Cyan (آبی)، Magenta (قرمز)، Yellow (زرد) و Black (مشکی) برگرفته شده است. مُد رنگ CMYK در صنعت چاپ و تقریبا در هر جای دیگری استفاده می‌شود. رنگ‌ها به صورت فیزیکی بر روی کاغذ یا هر چیز دیگری نشان داده شود.

چون در این مُد، رنگ‌ها به صورت فیزیکی مخلوط و ساخته می‌شوند، بنابراین در تنوع و تعداد رنگ‌هایی که می‌توان از ترکیب چهار رنگ اصلی ساخت محدودیت‌هایی وجود دارد.ین فضای رنگی نیز مانند فضاهای دیگر, جاذب نور بوده و با ترکیب تمام رنگ های آن می توان رنگ مشکی را ایجاد کرد که جاذب تمام نورها است.

 

RGB چیست؟

مُد یا رنگ‌بندی RGB از مخفف حروف اول سه رنگ Red (قرمز)، Green (سبز)، Blue (آبی) برگرفته شده است. مُد رنگ RGB در نمایشگرها و رایانه‌هایی با صفحه نمایش‌ LCD، LED یا CRT مورد استفاده قرار می گیرد. انواع رنگ‌های مختلفی در حقیقت از ترکیب چند رنگ اصلی با نسبت‌های متفاوت به دست می‌آیند، اما در رایانه‌ها، تلویزیون‌ها و سایر نمایشگرهای الکترونیکی رنگ‌های مختلف با مُد RGB و از ترکیب سه رنگ قرمز، سبز و آبی به وجود می آید.

برای ساخت این رنگ‌ها برخلاف حالت CMYK، دیگر نیازی نیست رنگ‌ها به صورت فیزیکی با هم مخلوط شوند، بلکه توسط نمایشگرها ساخته شده و در مقابل چشم ببیننده نمایش داده می‌شوند، بنابراین این امکان وجود دارد که میلیون‌ها رنگ با تفاوت‌های جزئی نسبت به هم ساخته شوند.

درصورتی که تمام رنگ های نور طبیعی را ترکیب کنید (به عنوان مثال، تمام رنگ های رنگین کمان)، نور سفید ایجاد می شود. نمایشگر ها (مانند مانیتورهای کامپیوتری) از انتشار نور برای ایجاد رنگ استفاده می کنند و در نتیجه از فضای رنگی RGB در آنها استفاده می شود. به علا.ه به همین خاطر است که اکثر برنامه های کامپیوتری فضای رنگی RGB را به طور پیش فرض هنگام طراحی فایل ها پیاده می کنند

اختلاف رنگ CMYK و RGB

شاید تجربه کرده باشید که وقتی فایلی برای چاپ به چاپخانه‌ سپرده شده، طرح چاپ شده از نظر رنگی با آنچه شما در صفحه رایانه خود دیده‌اید کمی تفاوت داشته است. این تفاوت به دلیل اشتباه چاپخانه یا کیفیت پایین چاپ آن به وجود نیامده است. دلیل اصلی این مسئله تفاوت سَبک یا مُد رنگی است که رایانه شما برای نمایش رنگ‌ها بر روی صفحه نمایش و همچنین چاپخانه برای ساخت رنگ‌ها جهت چاپ بر روی کاغذ استفاده می‌کند.
رایانه سه رنگ قرمز (Red)، سبز (Green) و آبی (Blue) را با هم ترکیب می‌کند تا هزاران رنگ متنوع را تولید کند.  این روش را مُد رنگی RGB می‌گویند. اما در صنعت چاپ از روش دیگری برای تولید رنگ‌های مختلف استفاده می‌شود که طی آن هر رنگی از ترکیب چهار رنگی اصلی آبی (Cyan)، قرمز (Magenta)، زرد (Yellow) و مشکی (Black) ساخته می‌شود.

 

کاربرد رنگ RGB و CMYK در پرینتر

 

به دلیل محدودیت‌های فیزیکی در ترکیب کردن رنگ‌ها و در نسبت ترکیب، تعداد رنگ‌‌های حاصل از مُد CMYK کمتر از رنگ‌‌های حاصل از مُد RGB است. به همین دلیل برخی رنگ‌‌هایی را که در تصاویر طراحی شده بر اساس مُد RGB وجود دارند نمی توان به طور کاملا دقیق در چاپ مبتنی بر مُد CMYK ایجاد کرد. به همین خاطر است که امکان دارد آنچه از فایل تصویری خود بر صفحۀ رایانه دیده‌اید با آنچه در عمل چاپ شده است تفاوت‌‌هایی داشته باشد.

 

 

تفاوت رنگبندی RGB و CMYK

 

محدودیت های CMYK 

پرینت های طراحی شده در RGB با ساختار مشابه موقع پرینت و تبدیل به CMYK نمایش داده نمی شوند. چون که فضای رنگی CMYK تمامی رنگ های موجود در فضای رنگی RGB را شامل و پوشش نمی دهد.

این تفاوت در تصویر زیر مشخص است.

فضاهای رنگی RGB و CMYK

 

این تفاوت باعث می شود تا اجرای رنگ های اصلی که در یک نمایشگر بر پایه RGB ایجاد می شوند. بر روی یک برگه کاغذ پرینت شده غیر ممکن شود. اما در مقابل فضای رنگی RGB به طور کامل CMYK را پوشش می دهد. به همین دلیل نمایش صحیح رنگ های CMYK در یک نمایشگر بسیار محتمل است.

 

تغییر فایل طراحی به CMYK

در صورتی که فایل خود را بر اساس فضای رنگ RGB طراحی شود, ممکن است خیلی زود مجبور به اصلاح آن شوید. حتی وقتی فایل طراحی شده خود را به CMYK تبدیل کنید نیز تغییر در رنگ ها را مشاهده خواهید کرد, امکان نیاز به ویرایش زیاد برای اصلاح داشته باشند. اما در صورتی که کار خود را از ابتدا با سیستم CMYK شروع کنید, می توانید باعث از بین رفتن هر گونه مشکلی با عدم تناسب رنگ از صفحه نمایش به پرینتر شوید.