آخرین بروز رسانی: ۱۹ام شهریور, ۱۳۹۹

فرمت TIFF چیست و چه کاربردی دارد؟

فرمت TIFF چیست و چه کاربردی دارد؟ فرمت ( TIFF […]

فرمت TIFF چیست و چه کاربردی دارد؟

فرمت ( TIFF ( Tagged Image File یک فرمت فایل رایانه ای برای ذخیره تصاویر گرافیکی است که دارای محبوبیت در میان هنرمندان گرافیک، صنعت چاپ و نشر و عکاسان است. این فرمت با اکثر برنامه‌های ویرایشی و مرورگرهای تصویری سازگاری دارد.

TIFF به طور گسترده توسط اسکن، ارسال فکس، پردازش متن، تشخیص کاراکتر نویسی، دستکاری تصویر، نشر رومیزی و برنامه های صفحه بندی پشتیبانی می شود.

فرمت TIFF چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخچه ی ظهور TIFF

انواع تصاویر TIFF پایه عبارتند از: دو رنگی، سیاه و سفید، رنگ پالت و تصاویر رنگی RGB. این فرمت توسط شرکت Aldus برای استفاده در نشر رومیزی ایجاد شد.

آخرین نسخه ۶٫۰ را در سال ۱۹۹۲ منتشر کرد و بعد از آنکه در سال ۱۹۹۴ Aldus خریداری شد، به وسیله کپی رایت ادوبی به روز شد.

TIFF به عنوان یک تلاش برای فروشندگان اسکنر دسکتاپ در اواسط دهه ۱۹۸۰ ایجاد شد.در ابتدا، TIFF فقط فرمت تصویر باینری بود (فقط دو مقدار ممکن برای هر پیکسل)، زیرا این همه کاری بود که اسکنرهای دسکتاپ می توانستند انجام دهند.

همانطور که اسکنرها قوی تر شدند و فضای دیسک رایانه ای بیشتر شد، TIFF بزرگ شد تا تصاویر سیاه و سفید و سپس تصاویر رنگی را جای دهد. امروز، TIFF، همراه با JPEG و PNG ، یک فرمت محبوب برای تصاویر عمیق است .

اولین نسخه مشخصات TIFF توسط شرکت Aldus در پاییز سال ۱۹۸۶ پس از انتشار دو پیش نویس اولیه منتشر شد. می توان آن را به عنوان Revision 3.0 نام گذاری کرد.پس از برگزاری جلساتی با تولید کنندگان اسکنر و توسعه دهندگان، نرم افزار منتشر شد.

فرمت TIFF چیست و چه کاربردی دارد؟

در آوریل ۱۹۸۷ نسخه ۴٫۰ منتشر شد و شامل جزئیاتی از پیشرفتهای جزئی بود. در اکتبر سال ۱۹۸۸ نسخه ۵٫۰ منتشر شد و پشتیبانی از تصاویر رنگی پالت و فشرده سازی LZW را اضافه کرد.

بسیاری از سیستم های تصویر برداری به شما امکان می دهند که تصاویر خود را در فرمت TIFF هشت بیتی ذخیره کنید و در نتیجه از فشرده سازی مورد استفاده در فایلهای JPEG بپرهیزید.

یک دوربین با دقت بالا، فایلهای TIFF بسیار بزرگی را تولید خواهد کرد که نوشتن داده ها بر روی سیستم ذخیره سازی و طبعا جابجایی اطلاعات را بر روی شبکه، کند خواهد کرد. علاوه بر اینکه برای تعداد انبوه تصویر، فضای بسیار بیشتری مورد نیاز خواهد بود.

بسته به کاربرد، انواع مختلفی از فشرده سازی برای TIFF ها به کار می رود که آن ها هم مانند فرمت Jpeg از دو نوع فشرده سازی بدون افت کیفیت و فشرده سازی با افت کیفیت بهره می گیرند.

فرمت TIFF را می‌توان با برنامه‌های فشرده‌سازی LZW یا Zip فشرده کرد. برای این کار می‌توان از برنامه‌هایی مانند WinZip بهره برد.

فایل‌های JPEG تنها از تصاویر RGB (Red Green Blue) پایه و ۸ بیتی پشتیبانی می‌کنند، اما فایل‌های TIFF از تصاویر چندلایه‌ای ۱۶ بیتی (Cyan Magenta Yellow Black) CMYK، در هر دو کامپیوترهای پی سی و Macintosh پشتیبانی می‌کنند که از بزرگترین مزایای TIFF است.

به همین خاطر می‌توان گفت TIFF از جمله فرمت‌هایی است که برای صنعت چاپ و نشر بسیار کاربردی است و از کار با آن راضی خواهید بود.

در بسیاری از دوربین‌های دیجیتال عکس‌هایی با فرمت TIFF به عکس‌های JPEG ترجیح داده شده است. به بیان ساده، تصاویر TIFF برای چاپ و انتشار حرفه ای مناسبتر از JPEG ها هستند.

تعدادی از دوربین های دیجیتال و اسکنر ها به شما امکان می دهند که فایلها را به طور مستقیم با فـرمتTIFF ذخیره کنید که معمولا بسط فایل TIF یا TIFF را دارند.

این فرمت به اندازه JPEG شناخته شده نیست، اما اکثر برنامه های اصلاح تصویر میتوانند فایلهای TIFF را باز کنند و نمایش بدهند.

جهت مشاوره در خرید انواع ماشین های اداری با همکاران ما تماس بگیرید.