آخرین بروز رسانی: ۲۱ام اسفند, ۱۳۹۷

داستان Canon از آغاز تاکنون

داستان Canon از آغاز تاکنون شرکت Canon ، یک شرکت […]

داستان Canon از آغاز تاکنون

شرکت Canon ، یک شرکت بین المللی ژاپنی می باشد که به طراحی و تولید محصولات اپتیک و نصویربرداری از جمله دوربین های فیلمبرداری و عکاسی، دستگاه های فتوکپی، دستگاه های چاپ مدار مجتمع، پرینتر و تجهیزات پزشکی، می پردازد.

مرکز مدیریت این شرکت در شهر توکیو و در منطقه ی اوتا قرار دارد. شرکت Canon ، از دوران قبل از جنگ جهانی دوم وجود داشته است و کماکان به فعالیت خود ادامه می دهد که از این حیث یکی از معدود شرکتهای جهان محسوب می شود.

آنها یکی از پیش گامان صنعت الکترونیک و به خصوص اپتیک بوده اند و تاریخچه ی سرشار از نوآوری این برند ژاپنی، در بسیاری از حوزه ها آن را سرآمد کرده است.

فلسفه ی کانن، کار و زندگی در کنار هم برای آینده ای بهتر است. اگرچه بخش بزرگی از فعالیت های کانن هنوز در کشور ژاپن است، اما مراکز تولیدی و شعبه هایی نیز در کشورهایی همچون آمریکا، آلمان، فرانسه، تایوان، چین، مالزی، تایلند، کره جنوبی و ویتنام دارد.

بخش اصلی درآمد این شرکت از فروش بین المللی و همکاری با برندهای بزرگی مانند HP و Toshiba به دست می آید.

 

 

تاسیس

تاریخ شکل گیری این برند ژاپنی به سال ۱۹۳۳ بازمی گردد. زمانی که یک پزشک متخصص زنان به نام تاکشی میتارای تصمیم گرفت با کمک یکی از دوستانش، یک دوربین بسازد. ب

نابراین آنها شرکتی به نام Precision Optical را در شهر توکیو تاسیس کردند و اولین نوآوری آنها کاربردهایی فراتر از علم پزشکی داشت. در سال ۱۹۳۴ این دو نفر اولین دوربین ۳۵ میلی متری ژاپنی را با الهام گرفتن از برند آلمانی Leica ، تولید کردند که این دوربین در زمان خودش انقلابی در این صنعت به شمار می رفت.

آنها نام این دوریین را Kwanon انتخاب کردند که در زبان بودایی به معنی تشکر است. تولید و فروش این دوربین به قدری موفق بود که در سال ۱۹۳۷، شرکت آقای میتارای و همکارانش به سازمان سهامی تبدیل شد. پس از تولید این دوربین، آنها به دنبال هدف اصلی خود یعنی تولید دستگاه های تصویربرداری پزشکی رفتند و اولین دستگاه عکس برداری اشعه ی ایکس را درسال ۱۹۴۰ در ژاپن تولید نمودند.

 

اولین دوربین تولید Canon

 

شرکت Precision Optical پس از چند سال فعالیت، در سال ۱۹۴۷ نام Canon را با توجه به محصول اصلی خود یعنی دوربین Kwanon ، انتخاب کرد و Canon Company رسما متولد شد. جنگ دو کشور کره، یعنی کره شمالی و کره جنوبی، تاثیر زیادی بر افزایش شهرت کانن در دهه ی ۵۰ داشت، زیرا عکاسان خبری به این تیجه رسیدند که لنزهای کانن نیز به اندازه ی لنزهای آلمانی دقیق و با کیفیت هستند. در دهه ی ۱۹۵۰ سرعت رشد این برند ژاپنی بیشتر شد و منجر به تاسیس شعبه ای در نیویورک آمریکا و شعبه ای در ژنو اروپا گردید.

در سال ۱۹۵۹، این شرکت تولید دوربین فیلم برداری ۸ میلی متری را آغاز کرد و با قدرت در این مسیر گام برداشت تا اینکه توانست به عنوان اولین شرکت، یک دوربین فیلم برداری ۸ میلی متری با زوم داخلی را عرضه کند.

 

دوربین فیلم برداری ۸ میلی متری هانسکا Canon

 

ورود به عرصه ی تجهیزات اداری

این شرکت در سال ۱۹۶۴، اولین ماشین حساب ده دکمه ای جهان را با نام Canola 130 معرفی کرد، که طرح ۱۰ دکمه ای هم اکنون به یک استاندارد جهانی تبدیل شده است. شرکت Canon ، در سال ۱۹۷۰ و با همکاری یکی از مشهورترین شرکتهای الکترونیکی آن زمان، اولین ماشین حساب دستی کاملا الکترونیک را معرفی کرد.

 

ماشین حساب Canola 130

 

علاوه بر ماشین حساب، این شرکت پا به عرصه ی دستگاه های فتوکپی گذاشت و در سال ۱۹۶۵، از Canofax 1000 رونمایی کرد، و سه سال بعد نیز با معرفی یک نوآوری جدید در دستگاه های فتوکپی کاغذی، قدرت خود را به رخ رقیبان کشید. موفقیت های متوالی این شرکت در آن سال ها باعث شد که این برند ژاپنی نام خود را نیز کمی تغییر دهد و Canon Inc را برگزیند.

 

Canofax 1000

 

دوربین ۳۵ میلی متری AE-1 ، یکی از محصولات انقلابی کانن بود که از ریزپردازنده ای برای فوکوس خودکار و تنظیم نوردهی بهره می برد و در سال ۱۹۷۶ معرفی شد. این دوربین به گفته ی بسیاری از کارشناسان آن زمان، یکی از بهترین نوآوری های صنعت عکاسی به شمار می رفت.

 

Canon AE-1

 

پیشرفت شرکت کانن در تولید تجهیزات اداری به سرعت ادامه پیدا کرد و آنها در سال ۱۹۸۲ اولین دستگاه کپی شخصی را رونمایی کردند. در واقع ورود به حوزه ی تجهیزات اداری، موفقیت های این برند ژاپنی را تسریع کرد. این شرکت در ابتدای دهه ۱۹۸۰ توانست جایگاه رقیب دیرینه ی خود یعنی Nikon را به عنوان پیش گام فروش دوربین تصاحب کند. سهم بالایی از موفقیت های کانن در آن زمان، مدیون حضور در بازارهای جدید همچون سیستم های چاپی اداری بود.

ماشین تایپ الکترونیکی، نوآوری بعدی کانن بود که در سال ۱۹۸۲ معرفی شد. آنها با معرفی این دستگاه، وارد نبردی جدی با غول آن سالهای دنیای کامپیوتر یعنی IBM شدند. در سال ۱۹۸۳، ژاپنی ها وارد نبرد با غول آمریکایی دیگر صنعت کامپیوتر یعنی زیراکس شدند و با عرضه‌ی پرینتر لیزری با قیمتی یک سوم محصول آمریکایی، بازار آنها را تحت تأثیر قرار دادند. شرکت کانن تحقیق و توسعه ی مدارهای مجتمع نوری را به‌عنوان پروژه ای اصلی به واحدهای مهندسی خود اضافه کرد، که تلاش های این شرکت برای توسعه ی مدارهای اپتیکی در سالهای بعد نتیجه داد و استیو جابز که از اپل خارج شده بود، برای کامپیوترهای شرکت جدید خود یعنی NeXT از مدارهای کانن استفاده نمود.

نوآوری در دوربین 

در بازار دوربین ها، کانن روندی تقریبا ثابت داشت، اما در بازه ی کوتاهی، فرمانروایی بازار را به برند Minolta داد. مینولتا با معرفی Maxxum با قابلیت فوکوس خودکار، سهم بالایی را در بازار تصاحب کرده بود. آن‌ها در سال ۱۹۸۵ جایگاه کانن را تصاحب کردند، اما Canon با ارائه ی فناوری انقلابی EOS خود در سال ۱۹۸۷، بار دیگر به اوج بازگشت. سیستم اپتیکال الکترونیکی، نوآوری کانن بود که از آن زمان، به ‌نوعی برند اختصاصی آنها در دوربین های SLR شد. یکی از محصولات مهم کانن در این دسته، EOS-1 بود که با فناوری فوکوس خودکار حرفه ای، در سال ۱۹۸۹ معرفی شد.

 

یکی از جدیدترین محصولات Canon از خانواده EOS

 

یکی از همکاری‌های مهم و تاریخی کانن در بازار ماشین‌های کامپیوتری و اداری، با شرکت بزرگ HP بود. آن‌ها در سال ۱۹۸۵ قرارداد همکاری با یکدیگر امضا کردند و تولید دستگاه‌های مشهور Laserjet برند آمریکایی، از آن زمان توسط کانن انجام شد. کانن به ‌نوعی قلب ماشین‌های اچ‌پی را تولید می‌کرد که شامل موتورهای پرقدرت لیزری می‌شد. در سال‌های بعد، همکاری این دو برند به‌قدری مثبت شد که یک پنجم از درآمد کل کانن، از آن به‌دست می‌آمد.

سال ۱۹۹۰، اوج رشد کانن بود و آن‌ها با ثبت فروش ۱۲.۷۳ میلیارد و سود ۴۵۲ میلیون دلاری، بهترین سال خود را پشت سر گذاشتند. در سال‌های بعد، سرعت رشد برند ژاپنی کاهش یافت و سوددهی آن‌ها نیز کمتر شد. در سال ۱۹۹۲، تنها ۱۹ درصد از کل فروش کانن، از حوزه‌ی دوربین تأمین می‌شد، درحالی‌که برندهای رقیب یعنی مینولتا و نیکون، به‌ترتیب ۴۴ و ۴۳ درصد فروش را از این حوزه به‌دست می‌آوردند. کاهش سهم دوربین از فروش کل برند کانن، در سال‌های بعد به‌نوعی به نفع آن‌ها نیز تمام شد. در سال ۱۹۹۵، تنها ۸.۲ درصد از فروش این برند، از حوزه‌ی دوربین تأمین می‌شد. به‌همین دلیل، پس از معرفی دوربین‌های کامپکت توسط برندهایی همچون فوجی و کونیکا، کانن به‌اندازه‌ی رقبای خود یعنی مینولتا و نیکون، ضربه نخورد.

 

Canon F-1

 

کانن به ‌سرعت برای مقابله با نسل جدید دوربین‌ها دست به کار شد. آن‌ها با معرفی دوربین Super Shot، عزم راسخ خود برای ورود به این بازار را نشان دادند و در سال‌های بعدی دهه‌ی ۱۹۹۰، چندین نمونه از آن را عرضه کردند. البته در همان سال‌ها، فوجی با فروش فوق‌العاده‌ی دوربین‌های کامپکت توانست جایگاه کانن را به‌عنوان برترین فروشنده‌ی دوربین‌ در جهان، تصاحب کند. کانن برای جهانی‌تر کردن برند خود، ابتدا سراغ آمریکای جنوبی رفت و در مکزیک، مرکز تولید پرینتر را راه‌اندازی کرد. در سال بعد، تولید همین دستگاه‌ها در اسکاتلند هم شروع شد.

 

Canon ML

 

تاکشی میتارای، در سال ۱۹۸۴ از دنیا رفت و شرکتی که تأسیس کرده بود، دست‌به‌دست به اعضای خانواده‌اش منتقل شد. در سال ۱۹۹۳، بزرگ‌ترین پسر او یعنی هاجیمه میتارای به مقام مدیریت کل کانن رسید، اما ۲ سال بعد به‌صورت ناگهانی بر اثر ذات‌الریه از دنیا رفت. فوجیو میتارای، برادرزاده‌ی میتارای بزرگ، مدیر بعدی کانن بود که تاکنون هم در آن سمت باقی مانده است. دوران مدیریت او، با پیشرفت‌های قابل توجهی برای کانن همراه بود.

در سال‌های پایانی قرن بیستم، تمرکز فعالیت‌های کانن در ۳ حوزه تدوین شد. دستگاه‌های کپی، پرینتر و دوربین. کانن یکی از معدود شرکت‌های تولیدکننده‌ی دوربین بود که در انقلاب دیجیتالی آن موفق عمل کرد. اگرچه آن‌ها اولین محصول دیجیتالی خود در دسته‌بندی DSLR را در سال ۱۹۹۵ و با نام EOS DCS 3 عرضه کردند، در سال ۲۰۰۴ در صدر بازار دوربین‌های دیجیتالی جهان قرار داشتند. تا سال ۲۰۰۵، سهم کانن از بازار دوربین‌های دیجیتال در جهان به ۲۰ درصد رسید و در بخش DSLR، آن‌ها ۵۹ درصد از بازار را در اختیار داشتند. زیرمجموعه‌ی دستگاه‌های کپی کانن، موازی با بخش دوربین‌ها، قصد نفوذ قوی به بازارها را داشت. آن‌ها توانستند غول قدیمی این بازار یعنی زیراکس را نیز پشت سر بگذارند و حتی در زمینه‌ی تخصصی این شرکت یعنی دستگاه‌های حرفه‌ای سازمانی، بخش زیادی از بازار را در اختیار بگیرند.

تغییرات زیرساختی که توسط فوجیو میتارای در کانن ایجاد شد، دستاوردهایی قابل‌توجه برای او و برند تحت مدیریتش داشت. میتارای به ‌قدری در مدیریت خود موفق بود که در سال ۲۰۰۶، پیشنهاد چند پست دولتی عالی‌رتبه به او داده شد. او مدیریت گروه‌های بزرگی از شرکت‌های معتبر ژاپنی را بر عهده گرفت و به‌خاطر افزایش مسئولیت‌ها، در سال ۲۰۰۶ از مقام مدیریت کانن استعفا داده و فقط ریاست هیئت‌مدیره را بر عهده گرفت. سونجی یوشیدا مدیر سابق بخش دوربین‌ها به‌عنوان مدیرعامل جدید انتخاب شد. سونجی یوشیدا، روند توسعه‌ی محصولات و تغییرات ساختاری در مدیریت مورد نظر میتارای را ادامه داد.

Canon در سال‌های فعالیت خود، درکنار تولید محصولات انقلابی و جذاب برای انواع مشتریان، نوآوری در حوزه‌ی اپتیک را نیز در دستور کار اصلی خود قرار داده است. باوجود اینکه این شرکت در سال‌های ابتدایی حتی لنز دوربین‌های خود را از شرکت نیکون امروزی خریداری می‌کرد، اما نزدیک به یک قرن فعالیت در صنعت اپتیک، آن‌ها را به یکی از مشهورترین و معتبرترین برندهای این حوزه نیز تبدیل کرده است. آن‌ها برای شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ در سرتاسر جهان محصولات اپتیکی همچون لنزهای تصویربرداری تولید می‌کنند و آمریکا در بخش تحقیقات فیزیک نجومی، یکی از مشتریان اصلی کانن محسوب می‌شود.

 

اسکنر Canon

 

امروزه، تجهیزات اداری بیشترین سهم فروش کانن را به خود اختصاص می‌دهند. بسیاری از تجهیزات تولید پنل‌های OLED توسط کانن ساخته می‌شوند که تولید آن‌ها در زیرمجموعه‌ی شرکت، به‌ نام Tokki انجام می گیرد. سال‌های پایانی دهه‌ی ۲۰۰۰، با پیشرفت‌های ادامه‌دار کانن همراه بود و آن‌ها به رکورد تولید ۵۰ میلیون دوربین SLR و ۱۰۰ میلیون دوربین کامپکت رسیدند. با شروع دهه‌ی ۲۰۱۰، تلاش‌ها برای هرچه جهانی‌تر کردن برند کانن قوت گرفت. یکی از اقدامات اساسی، برگزاری نمایشگاه Canon EXPO در نیویورک، پاریس و توکیو بود که با هدف معرفی محصولات و فناوری‌های جدید شرکت در سال ۲۰۱۰ انجام شد. در بخش محصولات، دستاوردهای بزرگی خصوصا در بحث لنز دوربین صورت گرفت. حسگر CMOS با رزولوشن ۱۲۰ مگاپیکسل و حسگر CMOS فوق حساس با ابعاد ۲۰۵×۲۰۲ میلی‌متر، از دستاوردهای مهم آن سال‌ها بودند.

کانن در سال ۲۰۱۱، خانواده‌ی Cinema EOS System را برای فیلم‌برداری فیلم‌های سینمایی معرفی کرد.

 

تجهیزات حرفه ای فیلم برداری Canon

 

با شروع سال ۲۰۱۲، مدیران کانن تصمیم گرفتند  وارد بازار دوربین‌های صنعتی شوند. آن‌ها با معرفی دوربین M15P-CL، ورود خود را به رقبا اعلام کردند. دوربینی که از حسگر CMOS با نویز پایین و پیکسل بالا استفاده می‌کند و در دستگاه‌های تشخیصی صنعتی، استفاده می‌شود. قدم بعدی کانن، رونمایی سیستم بینایی ماشینی بود که با تمرکز بر سیستم‌های تشخیص سه‌بعدی دقیق ساخته شد. تصویربرداری و سیستم‌های تشخیصی پزشکی نیز که همیشه بخش مهمی از محصولات کانن را تشکیل می‌دهند، در سال ۲۰۱۷ ، یکی از حرفه‌ای‌ترین دستگاه‌های تصویربرداری CT را به بازار معرفی کرد.

در حال حاضر، تجهیزات اداری با آمار ۴۵.۷ درصد، بیشترین فروش محصولات Canon را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن، دوربین با ۲۷.۸ و تجهیزات صنعتی با ۱۷.۹ درصد، در جایگاه های بعدی قرار دارند. تجهیزات تشخیصی پزشکی نیز با ۱۰.۷ درصد در رتبه ی بعدی می باشند. این شرکت هم اکنون حدود ۱۹۷ هزار کارمند در سرتاسر جهان دارد و تعداد زیرمجموعه‌های ادغام شده، به ۳۷۶ می‌رسد. کانن در حال حاضر در جایگاه سوم فهرست برترین ثبت‌کنندگان اختراع در آمریکا قرار دارد و شرکت‌های IBM و سامسونگ را تعقیب می‌کند.