آخرین بروز رسانی: ۷ام اسفند, ۱۳۹۷

تولید قرنیه چشم با استفاده از پرینت سه بعدی

تولید قرنیه چشم با استفاده از پرینت سه بعدی دانشمندان […]

تولید قرنیه چشم با استفاده از پرینت سه بعدی

دانشمندان دانشگاه نیوکاسل انگلستان موفق شده اند با بهره گیری از فناوری پرینت سه بعدی قرنیه ی چشم را ایجاد نمایند. آنها با استفاده از یک بیوپرینتر سه بعدی سلول های بنیادی یک قرنیه ی سالم را با کلاژن و آلژینات ترکیب کردند و توانستند یک نوع جوهر زیستی بسازند.

آلژینات نوعی ماده است که برخی مواقع در بازسازی بافتی مورد استفاده قرار می گیرد.

جوهر زیستی تولید شده به گونه ای است که امکان پرینت آن به شکل قرنیه ی چشم انسان فقط در زمان ۱۰ دقیقه میسر می باشد.

 

این نوآوری می تواند پیشرفت به سزایی در علم چشم پزشکی ایجاد نماید و به کمک میلیون ها انسانی که در لیست پیوند قرنیه قرار دارند، بشتابد.

قرنیه نقش مهمی در محافظت از چشم ایفا می کند، از طرفی به دلیل اینکه در بیرونی ترین لایه ی چشم قرار گرفته است به شدت در مقابل صدمات گوناگون آسیب پذیر است.

طبق آمار جهانی، حدود ۱۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به علت آسیب های وارد شده به قرنیه، در خطر کور شدن قرار دارند.

اما متاسفانه تعداد کمی از آنها شانس پیوند قرنیه دارند.

اما اکنون با توجه به دستاورد فوق العاده ی دانشمندان تیم دانشگاه نیوکاسل، می توان به صورت نامحدود به تولید قرنیه به منظور پیوند و کمک به بیماران پرداخت.

ویژگی خاص قرنیه سه بعدی

طبق اظهار نظر پروفسور کاونن ویژگی منحصر به فرد ژل تولید شده که ترکیبی از آلژینات و کلاژن می باشد، این است که هنگام تولید یک ماده، سلول های بنیادی را زنده نگه می دارد.

در واقع این ژل یا همان جوهر زیستی، به میزانی سختی دارد که شکل خود را حفظ می کند و در عین حال به اندازه ای انعطاف دارد که بتواند از پرینتر سه بعدی خارج شود.

این تیم تحقیقاتی چشم بیماران را قبل از پرینت نمونه های جایگزین قرنیه، اسکن کردند تا ابعاد و مختصات لازم را به دست بیاورند.

البته بیماران کماکان باید مدتی صبر کنند تا این دستاورد به مرحله ی عملی وارد شود، اما به هر حال یک فناوری مهم است و قطعا به زودی به کمک بیماران خواهد آمد.

دسته‌بندی: اخبار