آخرین بروز رسانی: ۷ام اسفند, ۱۳۹۷

تشخیص ذات الریه با تکنولوژی هوش مصنوعی

ذات الریه یا سینه پهلو به وضعیت التهابی حاد ریه گفته […]

ذات الریه یا سینه پهلو به وضعیت التهابی حاد ریه گفته می شود که مشکلات زیادی برای تنفس ایجاد می کند. این بیماری سالانه جان میلیون ها نفر از کودکان و بزرگسالان را می گیرد و ۱۶ درصد کودکانی که قبل از ۵ سالگی می میرند، بر اثر این بیماری می باشد.
در همین راستا دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز یک گوشی هوشمند پزشکی ساخته اند که با کمک هوش مصنوعی می تواند به صورت اتوماتیک بیماری ذات الریه را تشخیص دهد.

تشخیص ذات الریه کار آسانی نیست و به دستگاه های عکس برداری با اشعه ی ایکس یا پزشکان متبحر نیازمند است. اما حالا با توجه به پایین تر بودن قیمت گوشی پزشکی هوشمند از دستگاه های عکس برداری با اشعه ی ایکس، پزشکان مناطق محروم می توانند از آن برای تشخیص ذات الریه کمک بگیرند. محققین این دانشگاه توانسته اند نسخه ی به روز شده‌ ای از این گوشی پزشکی قدیمی توسعه دهند که به تکنولوژی هوشمند فیلتر صدا مجهز شده است و با آن می‌توان کیفیت تشخیص صدای ریه را افزایش داد.

این گوشی پزشکی هوشمند از تکنولوژی هوش مصنوعی برای تشخیص ذات الریه بهره می برد، یعنی با ضبط نحوه ی نفس کشیدن بیمار و تطبیق آن با الگوریتم های موجود، شدت این بیماری را تشخیص می دهد. میکروپردازنده ی تعبیه شده در این گوشی پزشکی می تواند تمامی صداهای مزاحم نظیر ضربان قلب را پاک کند. سیستم مذکور با تکیه بر فناوری یادگیری ماشینی، به بررسی این صدا و مقایسه ی آن با نمونه های موجود می پردازد. گوشی پزشکی هوشمند و سیستم تعبیه شده برای آن می تواند بیماری ذات الریه را با دقت ۸۷ درصد تشخیص دهد.